Λογαριασμοί, ενημερώσεις από τράπεζες, λίστες με δουλειές και σημειώσεις με τηλέφωνα, περιοδικά και εφημερίδες, διαφημιστικά φυλλάδια και κατάλογοι ντιλίβερι, αποδείξεις, εγγυήσεις και εγχειρίδια συσκευών, συνταγές και αυτοκόλλητα σημειώματα με υπενθυμίσεις, πιστοποιητικά και εξετάσεις: κάθε σπίτι είναι γεμάτο από κάθε είδους χαρτιά – και δεν είναι όλα πάντα χρήσιμα. Αν κι εσείς θέλετε να βάλετε μια τάξη στο χάρτινο χάος σας, διαβάστε παρακάτω πως να ξεκαθαρίσετε τα χαρτιά της ζωής σας, σε τρία βήματα.
Βήμα πρώτο: καθορίστε το στόχο σας
Όπως πάντα, καλό είναι να ξεκινήσετε με ένα σχέδιο για το τι ακριβώς θέλετε να πετύχετε. Περιγράψτε λοιπόν το θέμα που θέλετε να λύσετε με το ξεκαθάρισμα των χαρτιών, και την ιδανική σας χαρτοκατάσταση: μπορεί για παράδειγμα να ζήσατε μόλις το δράμα του ανθρώπου που ψάχνει σ’ όλο το σπίτι τα χαρτιά της εγγύησης του κινητού του που μόλις χάλασε και δεν θέλετε να σας ξανασυμβεί κάτι τέτοιο, ή μπορεί να περάσατε τρεις ώρες να ψάχνετε ένα τηλέφωνο που θυμάστε ότι είχατε γράψει σε ένα βυσινί αυτοκόλλητο σημείωμα, αλλά δεν βρήκατε τίποτα βυσινί σε κανένα από τα 9 συρτάρια που αδειάσατε στο τραπέζι της τραπεζαρίας (μήπως ήταν μωβ και λάθος θυμάστε;). Ή, μπορεί να μετακομίζετε και να θέλετε να οργανώσετε το χαρτοχάος για να μη το μεταφέρετε στο νέο σας σπίτι.
Βήμα δεύτερο: προετοιμάστε το χώρο
Διαλέξτε ένα μεγάλο τραπέζι με καλό φωτισμό (φέρτε ένα πορτατίφ αν χρειάζεται) για χώρο εργασίας και χωρίστε το σε έξι περιοχές, τρεις μπροστά σας και τρεις από πάνω τους – μπορείτε να κολλήσετε χαρτοταινία για να ορίσετε τις περιοχές.
Συγκεντρώστε όλο το υπό εκκαθάριση χαρτομάνι από ολόκληρο το σπίτι σε ένα καλάθι ή ένα κουτί ή μια λεκάνη μπουγάδας που θα χρησιμοποιήσετε προσωρινά για τη δουλειά αυτή. Ανοίξτε κάθε ντουλάπι και συρτάρι στο οποίο μπορεί να υπάρχουν χαρτιά – ανοίξτε όλα για καλό και για κακό, ποτέ δεν ξέρετε που κρύβονται χαρτιά, ίσως βρείτε και το βυσινί αυτοκόλλητο σημείωμα.
Πάρτε δύο σακούλες, μία για ανακύκλωση, και μια για χαρτιά που περιέχουν προσωπικά δεδομένα και θα χρειαστεί να καταστρέψετε (σε δεύτερο χρόνο όμως).
Προμηθευτείτε τέλος και ένα ψαλίδι, μερικούς συνδετήρες διαφόρων μεγεθών, ή μερικά μεγάλα λάστιχα για να δένετε κατηγορίες χαρτιών όταν τελειώνετε μαζί τους, καθώς και μερικές κόλες Α4 ή αυτοκόλλητο σημείωμα, και ένα σκούρο στυλό.
Βήμα τρίτο: ξεκαθαρίστε με σύστημα
Πάρτε λίγα χαρτιά από το κουτί / καλάθι / λεκάνη και βάλτε τα στην περιοχή αριστερά κοντά σας στο τραπέζι. Πάρτε το πρώτο χαρτί από το σωρό αυτό, και εξετάστε το (στην περιοχή μπροστά σας): το θέλετε, ή όχι;
Αν η απάντηση είναι όχι, βάλτε το για ανακύκλωση, ή για καταστροφή εάν περιέχει προσωπικά στοιχεία ή ευαίσθητα δεδομένα (ή κόψτε το κομμάτι με τα δεδομένα και ανακυκλώστε το υπόλοιπο). Αν έχετε έγγραφα σε ταχυδρομικούς φακέλους, βγάλτε τα από κει και ανακυκλώστε τους φακέλους (ή καταστρέψτε τους εάν γράφουν τη διεύθυνσή σας ή άλλα στοιχεία) – αν είναι άγραφοι φάκελοι κρατήστε τους για το στάδιο της αρχειοθέτησης.
Αν έχετε περιοδικά ή εφημερίδες τα οποία κρατάτε για ένα άρθρο, κόψτε το άρθρο και βάλτε το υπόλοιπο έντυπο για ανακύκλωση.
Αν συναντήσετε ένα χαρτί που θέλετε να κρατήσετε, βάλτε το σε μία από τις τρεις πάνω θέσεις του τραπεζιού. Στην ίδια θέση θα βάζετε χαρτιά της ίδιας κατηγορίας, μέχρι να τελειώσετε το πρώτο πέρασμα όλων των χαρτιών. Για παράδειγμα, εάν στην πάνω αριστερά θέση βάλατε ένα λογαριασμό, θα βάζετε μόνο λογαριασμούς εκεί. Τα χαρτιά που θέλετε να κρατήσετε αλλά δεν έχετε χώρο σε μια από τις τρεις πάνω θέσεις του τραπεζιού, θα τα βάλετε στην θέση κάτω δεξιά.
Χαρτιά για τα οποία δεν ξέρετε αν θα τα χρειαστείτε ή όχι, βάλτε τα κι αυτά σε μία από τις θέσεις χαρτιών που θα κρατήσετε – θα τα ξαναδείτε αργότερα.

Συνεχίστε έτσι μέχρι να αδειάσετε το κουτί / καλάθι / λεκάνη σας από όλα τα χαρτιά που είχατε συγκεντρώσει: τώρα θα πρέπει να έχετε τέσσερις σωρούς από χαρτιά, τρεις στο πάνω μέρος του τραπεζιού που είναι χωρισμένοι σε κατηγορίες μεγαλύτερες ή μικρότερες (πχ λογαριασμοί, πληρωμές εφορίας, σχέσεις με κράτος, συνταγές), και έναν μεγαλύτερο σωρό με όλα τα υπόλοιπα χαρτιά που θέλετε να κρατήσετε στο κάτω δεξιά μέρος του τραπεζιού.
Δέστε κάθε έναν από τους τρεις πάνω σωρούς με ένα συνδετήρα ή ένα λάστιχο, και βάλτε του ένα Α4 ή αυτοκόλλητο σημείωμα με το τι περιέχει ο σωρός.
Στη συνέχεια, πάρτε τον σωρό από τα δεξιά σας και κάντε ένα δεύτερο πέρασμα, επιλέγοντας και πάλι χαρτιά για τρεις στοίβες, βάζοντας και πάλι ότι περισσεύει στα δεξιά σας, Επαναλάβετε τη διαδικασία μέχρι να μην σας έχουν μείνει χαρτιά χωρίς να είναι πακεταρισμένα στην κατηγορία τους, δεμένα και με ετικέτα.
Ζήτω! Ξεκαθαρίσατε το χαρτομάνι σας!
Αν έχετε κουράγιο, μπορείτε να ξαναπεράσετε κάθε στοίβα χωριστά, για να δείτε με περισσότερη προσοχή τι πραγματικά χρειάζεστε από εκεί και τι μπορείτε να ξεφορτωθείτε: για παράδειγμα, μπορείτε να εντοπίσετε τα εγχειρίδια χρήσης συσκευών στο διαδίκτυο και να πετάξετε τα έντυπα εάν έχει λήξει η εγγύηση της συσκευής, ή να βρείτε στα ηλεκτρονικά σας αρχεία τις αποδείξεις πληρωμής της εφορίας (ή να τις ψηφιοποιήσετε) οπότε να πετάξετε τις εκτυπώσεις τους.
Επόμενα βήματα:
- καταστρέψτε τα χαρτιά που είναι προς καταστροφή (μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ψαλίδι και μετά να τα βάλετε στα σκουπίδια, να τα κάψετε στο τζάκι αν έχετε, ή να χρησιμοποιήσετε έναν καταστροφέα εγγράφων)
- βγάλτε τα χαρτιά για ανακύκλωση
- αν έχετε χρόνο και όρεξη, οργανώστε τα χαρτιά που θα κρατήσετε (προτείνεται), αλλιώς βάλτε την κάθε στοίβα στο σημείο που θα αναζητήσετε τα χαρτιά αυτά – πχ τις συνταγές στην κουζίνα, τα εγχειρίδια χρήσης συσκευών στο καθιστικό, κ.ο.κ.
Συγχαρητήρια! Ολοκληρώσατε άλλο ένα ξεκαθάρισμα και κάνατε τη ζωή σας λίγο καλύτερη! Αν θέλετε να διατηρήσετε την τάξη που βάλατε στο χαρτομάνι, δείτε στο Patreon της Ντικλατερούς τρεις τρόπους για να το πετύχετε!
Καλά ξεκαθαρίσματα!
Η Ντικλατερού 🙂
main image by Kindel Media via Pexels

