Είτε πρόκειται για ένα ντουλάπι, είτε για ένα ολόκληρο σπίτι, οι περισσότερες επιχειρήσεις εκκαθάρισης ξεκινούν με ασταμάτητη όρεξη και τρέφονται με τις λαμπερές φωτογραφίες του Πριν και του Μετά που παραφυλούν σε κάθε κανάλι στα σόσιαλ.
Ατυχώς, δεν έχουν όλες την ίδια κατάληξη: η κούραση, οι αμφιβολίες και οι υποχρεώσεις της ζωής συχνά παρεμβαίνουν και διακόπτουν και τις πιο λεπτομερείς φαντασιώσεις για έναν χώρο τακτοποιημένο και λειτουργικό, αφήνοντας πίσω τους σωρούς από πράγματα σε λάθος θέση και στοίβες καινούργιου εξοπλισμού οργάνωσης που μαζεύει σκόνη.
Ο βασικότερος λόγος που τα περισσότερα ξεκαθαρίσματα αποτυγχάνουν, είναι ότι δεν υπάρχει ένα σαφές και ρεαλιστικό σχέδιο για το ξεκαθάρισμα: χωρίς ένα τέτοιο σχέδιο είναι εύκολο να χαθεί η όρεξη και να επέλθει η κούραση και η παράλυση από τις αμφιβολίες και τη συνεχή λήψη αποφάσεων.
Πέρα όμως από το πόσο λεπτομερές και σαφές είναι το σχέδιο, και ανεξάρτητα από ποια μέθοδο ξεκαθαρίσματος έχετε διαλέξει να ακολουθήσετε, υπάρχουν τέσσερις βασικοί κανόνες που θα σας βοηθήσουν να ολοκληρώσετε την επιχείρησή σας με επιτυχία.
Κανόνας πρώτος: ναι ή όχι, δεν υπάρχει ίσως
Τίποτα δεν καταστρέφει ένα ξεκαθάρισμα όσο μια στοίβα από πράγματα που δεν ξέρετε αν θέλετε να κρατήσετε ή να ξεφορτωθείτε. Η στοίβα “ίσως” είναι η τοξική λάσπη που θα μολύνει ό,τι βρίσκεται γύρω της, μεγαλώνοντας σιγά σιγά, δημιουργώντας χάος και ακαταστασία, ξεκάνοντας ό,τι έχετε πετύχει ως εκείνη τη στιγμή.
Αποφύγετε πάση θυσία να δημιουργήσετε μια στοίβα “ίσως”.
Μια τέτοια στοίβα αποτελείται στην πραγματικότητα από αντικείμενα για τα οποία δεν πήρατε μια απόφαση. Καθώς το ξεκαθάρισμα προχωρά και η ικανότητα να παίρνετε αποφάσεις εξαντλείται, γίνεται όλο και πιο εύκολο να μην αποφασίσετε για κάποια πράγματα και να πιστέψετε ότι θα ασχοληθείτε μαζί τους σε δεύτερο χρόνο. Συνήθως όμως ο δεύτερος αυτός χρόνος δεν έρχεται ποτέ, και η στοίβα με τα πράγματα για τα οποία δεν πήρατε μια απόφαση αποκτά μια πάγια θέση στο χώρο σας και εδραιώνεται ως μια εκκρεμότητα που ενοχλεί τόσο (ή και περισσότερο) όσο και το πρόβλημα που θελήσατε να λύσετε αρχικά με το ξεκαθάρισμα.
Αν δείτε ότι τείνετε να δημιουργήσετε μια στοίβα “ίσως”, τότε μάλλον έχει έρθει η ώρα να κάνετε ένα διάλειμμα: ξεκουραστείτε λίγο, πιείτε λίγο χυμό ή νερό και ανατρέξτε στις σημειώσεις σας για το πρόβλημα και το στόχο σας. Αυτό θα ανανεώσει την ικανότητά σας να παίρνετε αποφάσεις. Αν χρειαστεί, κάντε ένα μεγαλύτερο διάλειμμα και επιστρέψτε στο έργο σας την επόμενη μέρα.
Αν οι στοίβες “ίσως” σας βασανίζουν, διαβάστε εδώ περισσότερα.
Κανόνας δεύτερος: ό,τι φεύγει, φεύγει αμέσως
Είναι σημαντικό να ξεφορτώνεστε το συντομότερο δυνατό ό,τι επιλέξετε να ξεφορτωθείτε. Με τον τρόπο αυτό βλέπετε άμεσα την πρόοδο που κάνετε, γεγονός που σας δίνει κίνητρο να συνεχίσετε με αμείωτη όρεξη, και δεν δημιουργείτε περισσότερη ακαταστασία κρατώντας μέσα στη μέση σακούλες και στοίβες με πράγματα που αποφασίσατε ότι δεν θέλετε. Μειώνετε έτσι επίσης τις πιθανότητες να πάρετε κάτι από τα πράγματα αυτά και να το προσθέσετε πίσω στη στοίβα με τα πράγματα που θα κρατήσετε.
Για το λόγο αυτό προτού ξεκινήσετε το ξεκαθάρισμα φροντίστε να έχετε προμηθευτεί σακούλες σκουπιδιών για τα σκουπίδια και την ανακύκλωση και τα κατάλληλα υλικά συσκευασίας για τα πράγματα που θα χαρίσετε. Εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, αρκούν οι σακούλες που λογικά ήδη έχετε στο σπίτι.
Φροντίστε επίσης να έχετε βρει εκ των προτέρων πώς, ή / και πού θα χαρίσετε τα πράγματά σας, και να έχετε υπολογίσει χρόνο για να τα πάτε όπου τα πάτε.
Στο τέλος κάθε διαστήματος ξεκαθαρίσματος, είτε αυτό είναι μια ημέρα, ή λίγες ώρες, κλείστε τις σακούλες σκουπιδιών και ανακύκλωσης και βγάλτε τις στα σκουπίδια ή την ανακύκλωση. Για τα πράγματα που θα δώσετε κάπου, πχ σε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα ή σε μια βιβλιοθήκη, κλείστε τις σακούλες ή τα κουτιά τους στο τέλος της κάθε μέρας και αποθηκεύστε τα έξω από το σπίτι, ιδανικά στο πορτμπαγκάζ σας, εάν πρόκειται για πράγματα που θα πάτε κάπου να δωρίσετε. Αν αυτό δεν είναι εφικτό ή εάν θα έρθει κάποιος να τα πάρει, βάλτε τα σε μια αποθήκη εάν έχετε, στο μπαλκόνι (σκεπασμένα για να μη καταστραφούν από μια κακοκαιρία), ή έξω από την πόρτα σας, αν αυτό επιτρέπεται. Εάν καμία από τις λύσεις αυτές δεν ταιριάζει στην περίπτωσή σας, τότε (και μόνο τότε) αποθηκεύστε τα προσωρινά στο χολ, πάντα όμως σε καλά κλεισμένες συσκευασίες.
Κανόνας τρίτος: πρώτα πετάτε, μετά αγοράζετε
Συχνά ένα σχέδιο ξεκαθαρίσματος περιλαμβάνει την αγορά εξοπλισμού αποθήκευσης ή οργάνωσης. Είτε το όραμά σας είναι να έχετε ένα μπάνιο που να θυμίζει σπα πολυτελούς ξενοδοχείου, είτε θέλετε μια κουζίνα φωτογενή για να γυρίζετε βίντεο με συνταγές μαγειρικής, οι πιθανότητες είναι ότι ονειρεύεστε ομοιόμορφα δοχεία και κουτιά, αρμονικά τακτοποιημένα σε ντουλάπια και ράφια. Και πολύ καλά κάνετε: τέτοιες εικόνες παρέχουν κίνητρο και πυξίδα για το πως θα σχεδιάσετε ένα ξεκαθάρισμα με βάση τις δικές σας ανάγκες και επιθυμίες.
Κάποιες φορές επίσης, η επιχείρηση ξεκαθαρίσματος που σχεδιάσατε περιλαμβάνει την αντικατάσταση πραγμάτων: μπορεί να θέλετε να αναβαθμίσετε τον εξοπλισμό της κουζίνας σας, αντικαθιστώντας τα φθαρμένα σας κουζινικά, ή να εκσυγχρονίσετε την ντουλάπα σας αλλάζοντας βασικά κομμάτια με νέα, σε πιο σύγχρονη γραμμή.
Όποιος και να είναι ο λόγος, δεν κρατιέστε να ψωνίσετε καινούργια πράγματα. Και καθώς το ξεκαθάρισμα προχωράει και η κούραση σας καταβάλει (ή, ακόμα χειρότερα, καθώς ολοκληρώνετε το σχέδιό σας και πριν αρχίσετε τα ξεκαθαρίσματα), κάνετε ένα διάλειμμα και τα ψωνίζετε.
Μην το κάνετε.
Κρατηθείτε.
Είτε πρόκειται για λύσεις οργάνωσης και αποθήκευσης, είτε για νέα αντικείμενα που θα αντικαταστήσουν ή θα συμπληρώσουν τα υπάρχοντα, είναι σημαντικό να ολοκληρώσετε το ξεκαθάρισμά σας προτού φέρετε νέα πράγματα μέσα στο σπίτι: πρωτ’ απ’ όλα, φέρνοντας καινούργια πράγματα, αυξάνετε την ακαταστασία, αφού δεν έχετε τελειώσει με το ξεκαθάρισμα – ειδικά αν έχετε έλλειψη χώρου ή στόχος είναι η αναδιοργάνωση των χώρων σας. Επιπλέον, αν δεν ολοκληρώσετε το ξεκαθάρισμα, δεν είναι δυνατόν να έχετε μια ολοκληρωμένη και ρεαλιστική εικόνα των ελλείψεων, και των δυνατοτήτων του χώρου σας. Για παράδειγμα, μπορεί να αδειάσετε περισσότερα συρτάρια απ’ όσα αρχικά πιστεύατε και να μη χρειαστείτε τελικά ένα νέο έπιπλο, ή επιπλέον ράφια στην ντουλάπα, γλιτώνοντας έτσι χρόνο και χρήμα. Ή μπορεί να δείτε ότι ενώ πετάξατε πέντε κατσαρόλες, μόνο τρεις χρειάζεται να αντικαταστήσετε καθώς μόνο τρεις χρησιμοποιείτε. Μπορεί ακόμα να ανακαλύψετε λύσεις οργάνωσης ανάμεσα στα πράγματα που ξεκαθαρίζετε: για παράδειγμα η υφασμάτινη θήκη μιας παπλωματοθήκης που δεν χρησιμοποιείτε μπορεί να γίνει η θήκη για τα μεταξωτά σας μαντήλια, ή μπορεί να βολέψει να αποθηκεύετε τα βαζάκια των μπαχαρικών σε πλαστικά δοχεία φαγητού των οποίων τα καπάκια έχουν χαθεί εδώ και καιρό.
Βρίσκοντας λύσεις αποθήκευσης και οργάνωσης μεταξύ των πραγμάτων που ήδη έχετε, αυξάνετε αυτόματα και το διαθέσιμο ποσό για να αγοράσετε ότι τελικά χρειαστείτε. Έτσι μπορείτε να ψωνίσετε πράγματα καλύτερης ποιότητας που θα σας βολέψουν για περισσότερο καιρό.
Και τέλος, αφήνοντας τις αγορές για το τέλος, έχετε την ευκαιρία να σχεδιάσετε ένα υπέροχο πρότζεκτ ανταμοιβής σας για όλη τη σκληρή δουλειά που κάνατε: ένα πρότζεκτ οργάνωσης και τακτοποίησης, γεμάτο όμορφες αγορές με χρησιμότητα και χωρίς τύψεις!
Κανόνας τέταρτος: τακτοποιείστε προσωρινά
Αν το πρότζεκτ σας αφορά πάρα πολλά πράγματα ή / και θα κρατήσει αρκετές ημέρες, θα σας βολέψει να τακτοποιείτε προσωρινά τα πράγματα που θα κρατήσετε στο τέλος κάθε ημέρας, ακόμα και εάν αυτή η τακτοποίηση δεν είναι η βέλτιστη: αν για παράδειγμα αδειάσετε όλη τη βιβλιοθήκη και έχετε υπολογίσει ότι θα σας πάρει μια βδομάδα να επιλέξετε τα βιβλία που θα κρατήσετε, καλό είναι να ξαναβάζετε όσα διαλέγετε κάθε μέρα πίσω στη βιβλιοθήκη. Αφού τελειώσετε το ξεκαθάρισμα μπορείτε να αναθεωρήσετε την οργάνωσή τους, ή και το χώρο που θα πάνε – προσωρινά όμως η προσέγγιση αυτή θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε το χώρο σας κατά το δυνατόν τακτοποιημένο και να βλέπετε διαρκώς την πρόοδο που κάνετε, κάτι που θα σας κινητοποιήσει ακόμα περισσότερο. Αν ο χώρος είναι το βασικό πρόβλημα που προσπαθείτε να λύσετε – αν για παράδειγμα έχετε αυστηρά τέσσερα ράφια για βιβλία χωρίς δυνατότητα να τα αυξήσετε, αλλά περισσότερα βιβλία – με τον τρόπο αυτό θα μπορέσετε να διαλέξετε τα περισσότερο αγαπημένα σας πιο εύκολα.
Καλό ξεκαθάρισμα!
Η Ντικλατερού 🙂
Main image by Ketut Subiyanto via Pexels

