Αποφασίσατε λοιπόν να κάνετε Το Μεγάλο Ξεκαθάρισμα στο σπίτι σας: ίσως θα μετακομίσετε, ή ίσως άλλαξαν οι συνθήκες της ζωής σας και τα πράγματά σας δεν σας εξυπηρετούν πια. Ίσως βαρεθήκατε να φροντίζετε αντικείμενα γενικότερα, ή ίσως δεν έχετε πια χώρο για να τα αποθηκεύετε. Όποιος και να είναι ο λόγος, θέλετε να πετάξετε τα πάντα – ή σχεδόν τα πάντα, από ολόκληρο το σπίτι.
Για κάθε πρότζεκτ ξεκαθαρίσματος, μεγάλο ή μικρό, καλό είναι να ξεκινήσετε εντοπίζοντας το πρόβλημα που θέλετε να λύσετε, περιγράφοντας το αποτέλεσμα που θέλετε να πετύχετε, και καταγράφοντας τους περιορισμούς που έχετε. Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό σαν πρώτο βήμα, και ίσως και εκνευριστικό όταν είστε στη φάση “θέλω να τα πετάξω όλα, φέρτε σακούλες, φέρτε κούτες, φέρτε τον παλιατζή ΤΩΡΑ”, όμως είναι σημαντικό να πάρετε λίγο χρόνο (μισή ώρα αρκεί τις περισσότερες φορές) και να σημειώσετε, σε χαρτί ή στο κινητό σας, με λεπτομέρεια και σαφήνεια, το πρόβλημα, το όραμα και τους περιορισμούς σας. Με βάση τις τρεις αυτές παραμέτρους, διαμορφώστε το σχέδιο δράσης σας.
Πετάξτε πρώτα, συμπληρώστε μετά
Πολλές φορές η διάθεση να πετάξετε τα πάντα συνοδεύεται με τη διάθεση να τα αλλάξετε όλα: χρώμα στους τοίχους, έπιπλα, χαλιά, κάδρα, διακόσμηση στο μπάνιο, μέχρι και σύντροφο! Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να έχετε ένα ξεκάθαρο και λεπτομερές όραμα για το αποτέλεσμα που θέλετε να πετύχετε: μόνο έτσι θα ξέρετε εάν αυτό που σας ενοχλεί και θέλετε, ή πρέπει, να αλλάξετε, είναι η σιφονιέρα, τα πράγματα μέσα στη σιφονιέρα ή και τα δύο.
Όμως, ακόμα και εάν οι αλλαγές που θέλετε να κάνετε είναι περισσότερο οργανωτικές ή διακοσμητικές, αντισταθείτε στον πειρασμό να αγοράσετε καινούργια πράγματα, ή να διακοσμήσετε τα υπάρχοντα, προτού ξεκαθαρίσετε όσα ήδη έχετε: στην πορεία του ξεκαθαρίσματος υπάρχει πιθανότητα να βρείτε νέες χρήσεις, ή νέο ενδιαφέρον, για πράγματα που ήδη έχετε. Υπάρχει ακόμα πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα να ανακαλύψετε στην πορεία ότι οι διακοσμητικές και αποθηκευτικές σας ανάγκες και δυνατότητες άλλαξαν, έχοντας ξεφορτωθεί μικρό ή μεγαλύτερο μέρος των πραγμάτων που δεν θέλετε πια. Και τέλος, κάνοντας τα πράγματα με αυτή τη σειρά, μειώνεται το ενδεχόμενο να ζήσετε για μήνες σε ένα σπίτι γεμάτο μισοτελειωμένα πρότζεκτ που το καθένα χρειάζεται κάποιο άλλο για να ολοκληρωθεί δημιουργώντας μια αλυσίδα χωρίς αρχή και τέλος.
Η αρχή αυτή ισχύει και για τον εξοπλισμό ξεκαθαρίσματος: μερικές γερές σακούλες σκουπιδιών αρκούν για να ξεκαθαρίσετε σχεδόν τα πάντα σε ολόκληρο το σπίτι – εάν έχετε βαριά ή εύθραυστα αντικείμενα όπως βιβλία ή γυαλικά, μπορεί να χρειαστείτε και μερικές κούτες που θα βρείτε εύκολα στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς σας (αυτές από τα εβαπορέ γάλατα είναι οι πιο κατάλληλες).
Υπολογίστε προσεκτικά το χρόνο που χρειάζεστε για το γενικό ξεκαθάρισμα
Σε μεγάλα γενικά ξεκαθαρίσματα, ο χρόνος που έχετε στη διάθεσή σας είναι καθοριστικός παράγοντας για τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθείτε – είναι σημαντικό λοιπόν να ορίσετε ρεαλιστικά την παράμετρο του χρόνου: υπάρχει κάποια καταληκτική ημερομηνία για να έχετε τελειώσει (πχ ημερομηνία μετακόμισης) ή όχι; Στο διάστημα που μεσολαβεί ως τότε, πόσο χρόνο μπορείτε να διαθέσετε ρεαλιστικά, χωρίς να κουραστείτε; μην ξεχάσετε να υπολογίσετε χρόνο και για απρόβλεπτες καταστάσεις – για παράδειγμα ένα κρυολόγημα ή ένας καύσωνας μπορεί να σας βγάλει μια-δύο βδομάδες εκτός προγραμματισμού.
Εάν δεν υπάρχει κάποιος χρονικός περιορισμός, ορίστε εσείς παρόλα αυτά έναν: τα γενέθλιά σας, για παράδειγμα, ή κάποια γιορτή με αφορμή την οποία θα κάνετε ένα πάρτι και θα υποδεχτείτε κόσμο στο νέο σας ανανεωμένο και ανάλαφρο σπίτι. Ή την ημερομηνία που θα φύγετε για κάποιο ταξίδι, ή την αλλαγή σαιζόν. Μην διαλέξετε μια κοντινή ημερομηνία, και μην σχεδιάσετε ένα πάρτι υπερπαραγωγή: και τα δύο θα σας προσθέσουν άγχος και πίεση. Αντίθετα, δείτε τα ως το κερασάκι στην τούρτα, ως μια όμορφη κατακλείδα στο έργο σας: εφόσον τελειώσετε ως την τάδε ημερομηνία, θα κάνετε ένα όμορφο πάρτι να το γιορτάσετε. Αν πάλι δεν προλάβετε, θα κάνετε το πάρτι όταν τελειώσετε.
Μην υπερτιμάτε τις δυνάμεις και τη διάθεσή σας, ακόμα και εάν έχετε μόλις γυρίσει από διακοπές με διάθεση να πετάξετε τα πάντα στο Σαββατοκύριακο που μεσολαβεί μέχρι να επιστρέψετε στη δουλειά σας. Είναι καλύτερα να κάνετε ένα συντηρητικό πλάνο, και να το υλοποιήσετε ξεκούραστα (και ίσως και πιο γρήγορα απ’ όσο αρχικά προβλέψατε), παρά να αποτύχετε και να απογοητευτείτε με ένα φιλόδοξο και πιεσμένο χρονικά σχέδιο. Άλλωστε, εφόσον θα περάσετε το επόμενο διάστημα κάνοντας αυτή τη δουλειά, καλό είναι να την απολαύσετε κι όλας!
Τέλος, για κάθε συνεχόμενο διάστημα εκκαθάρισης, είτε αυτό είναι ένα δίωρο, είτε ένα απόγευμα, είτε μια ολόκληρη ημέρα, υπολογίστε χρόνο και για τις συμπληρωματικές δουλειές: την τακτοποίηση όσων κρατήσετε και το πέταμα όσων ξεφορτωθείτε. Στο τέλος κάθε εβδομάδας υπολογίστε και λίγο χρόνο, 2-4 ώρες περίπου, και για μεγαλύτερες συμπληρωματικές δουλειές (δείτε περισσότερα παρακάτω).
Ξεκινήστε από τα πιο σημαντικά
Γνωρίζοντας με ακρίβεια πόσο χρόνο έχετε για να ολοκληρώσετε το πρότζεκτ, ξεκινήστε με τον τομέα που θα κάνει την μεγαλύτερη διαφορά για την επίτευξη του οράματός σας, είτε πρόκειται για ένα δωμάτιο, είτε για μια κατηγορία πραγμάτων. Αν για παράδειγμα ο στόχος σας είναι να προετοιμάσετε το σπίτι σας για να υποδεχτείτε το νέο μέλος της οικογένειάς σας, ξεκινήστε από το δωμάτιο που θα γίνει δικό του. Εάν σκοπεύετε να κάνετε μια μεγάλη επισκευή, ξεκαθαρίστε το δωμάτιο εκείνο πρώτα. Αν πάλι ο στόχος και ο χρονικός σας περιορισμός δεν σχετίζονται με έναν χώρο του σπιτιού, ξεκινήστε από την κατηγορία πραγμάτων που σας ενοχλεί περισσότερο.
Ιεραρχήστε τους υπόλοιπους χώρους ή / και κατηγορίες πραγμάτων ανάλογα με τη συμβολή τους στην επίτευξη του οράματός σας, αφήνοντας τα λιγότερο σημαντικά για το τέλος: Εκτός και εάν είστε beauty influencer, η συλλογή των καλλυντικών σας θα είναι χαμηλά στη λίστα των πραγμάτων που θα ξεκαθαρίσετε ενόψει μιας μετακόμισης. Είναι πολύ πιθανό τα καλλυντικά σας να χρειάζονται μια γενναία εκκαθάριση όμως εκτός και εάν αυτά γεμίζουν μια ολόκληρη σιφονιέρα η οποία δεν θα έρθει στο νέο σας σπίτι, μπορούν να βολευτούν όλα σε μια μικρή κούτα και να ξεκαθαριστούν σε δεύτερο χρόνο αν χρειαστεί.
Αποδεχτείτε εκ των προτέρων ότι υπάρχει ενδεχόμενο να μην ολοκληρώσετε το σχέδιό σας στο χρόνο που έχετε ή που έχετε αποφασίσει ότι θα διαθέσετε, και αυτό δεν σημαίνει το τέλος του κόσμου. Στόχος (όπως με κάθε ξεκαθάρισμα) είναι να κάνετε τη ζωή σας καλύτερη, πιο εύκολη, πιο όμορφη, ή / και πιο ξεκούραστη. Δεν υπάρχει λόγος λοιπόν να αγχωθείτε, να πεθάνετε στη κούραση ή να στεναχωρηθείτε αν βγείτε εκτός προγραμματισμού. Έχοντας ξεκινήσει από τα πιο σημαντικά στοιχεία (δωμάτια, κατηγορίες, πράγματα) για το όραμά σας, αν σας τελειώσει ο χρόνος (ή η διάθεση) προτού ολοκληρώσετε το έργο σας, θα έχετε κάνει παρόλα αυτά σημαντικότατη πρόοδο, και θα βρίσκεστε πολλά βήματα πιο κοντά σε αυτό που αρχικά οραματιστήκατε.
Ολοκληρώστε μια δουλειά πριν προχωρήσετε στην επόμενη
Μην αναβάλλετε τις δουλειές που έπονται του ξεκαθαρίσματος, αλλιώς θα βρεθείτε να μετακινείτε το χάος από το ένα σημείο του σπιτιού στο άλλο σε μια ατελείωτη διαδικασία που θα σας απορροφήσει όλη την ενέργειά σας και θα σας κάνει να χάσετε κάθε διάθεση για ολοκληρώσετε το σχέδιό σας. Προϋπολογίστε χρόνο στο τέλος κάθε ημέρας και στο τέλος κάθε εβδομάδας, για να πετάξετε και να χαρίσετε ό,τι δεν χρειάζεστε, και για να τακτοποιήσετε ότι θα κρατήσετε.
- τακτοποιείστε όσα πράγματα κρατήσετε, αμέσως μετά το τέλος κάθε ξεκαθαριστικής περιόδου. Ακόμα και εάν σκοπεύετε να αλλάξετε το σημείο ή τον τρόπο που αποθηκεύετε τα πράγματα, οργανώστε τα προσωρινά στο σημείο που ήταν – ή στο σχετικότερο ελεύθερο σημείο. Παρότι ίσως έτσι κάνετε διπλή δουλειά για κάποια πράγματα τακτοποιώντας τα δύο φορές, μία προσωρινά και μια οριστικά, θα έχετε δύο σημαντικά πλεονεκτήματα: την αίσθηση επιτυχίας, καθώς θα βλέπετε το χάος να μειώνεται και τους χώρους σας πιο άδειους φορά τη φορά, κάτι που θα σας κινητοποιήσει για να συνεχίσετε, και τον χρόνο να αξιολογήσετε τους χώρους σας και τις λειτουργικότητες τους, προτού προχωρήσετε σε αναδιοργάνωση ή αγορά επιπλέον ειδών αποθήκευσης. Για παράδειγμα, μπορεί να δείτε ότι τελικά έχετε αρκετές ομοιόμορφες κρεμάστρες για τα ρούχα της σαιζόν, και ότι όλα χωρούν τελικά κρεμασμένα, οπότε δεν χρειάζεστε επιπλέον κουτιά, ράφια ή έπιπλα.
- βγάλτε τα πράγματα για πέταμα ή για ανακύκλωση στο τέλος κάθε ημέρας, ακόμα και εάν είναι μια μικρή σακούλα. Μην αφήνετε κάτι που δεν θέλετε ούτε λεπτό παραπάνω μέσα στο σπίτι!
- πακετάρετε τα πράγματα που θα χαρίσετε στο τέλος κάθε μέρας, και αποθηκεύστε τα κάπου, κατά προτίμηση εκτός σπιτιού, έξω από αυτό εάν έχετε κατάλληλο χώρο ή στο πορτμπαγκάζ σας. Κρατήστε τα μέσα στο σπίτι μόνο εάν δεν έχετε απολύτως καμία άλλη επιλογή, και σε αυτή τη περίπτωση φροντίστε να είναι σε κούτες ή σακούλες κλεισμένες, για να αποφύγετε τον πειρασμό των δεύτερων σκέψεων.
- στο τέλος κάθε εβδομάδας, κρατήστε χρόνο για να ασχοληθείτε με τα πράγματα που θα χαρίσετε ή θα δωρίσετε: πηγαίνετε τα πράγματα για χάρισμα στους νέους τους ιδιοκτήτες ή κανονίστε να έρθουν να τα πάρουν και πηγαίνετε σε ιδρύματα τα πράγματα που θα τους δώσετε. Αν κάποια κατηγορία πραγμάτων είναι μεγάλη, για παράδειγμα βιβλία ή ρούχα, μην περιμένετε να περάσει ένας ή δύο μήνες για να μαζευτούν όλα: είναι καλύτερα να πάτε δύο και τρεις φορές για να τα παραδώσετε σε δόσεις παρά να κρατήσετε τα πράγματα στο σπίτι σας για αρκετές εβδομάδες. Εάν πάλι κάποια βδομάδα δεν έχετε τέτοιες δουλειές, χρησιμοποιείστε το χρόνο για να βρείτε και να έρθετε σε επαφή με τους ανθρώπους ή τα ιδρύματα που θα ενδεχόμενα θα δεχτούν την προσφορά σας.
Καλό ξεκαθάρισμα!
Η Nτικλατερού 🙂
Main image by Anastasia Shuraeva via Pexels

