Αφού ολοκληρώσετε την καταγραφή του προβλήματος που θέλετε να λύσετε με το ξεκαθάρισμα, του οράματός σας και των περιορισμών που έχετε, είναι η ώρα να προχωρήσετε στο σχέδιο δράσης σας (εάν δεν έχετε μια τέτοια καταγραφή, δείτε εδώ πως θα την κάνετε. Η διαδικασία είναι απλή και διαρκεί περίπου μισή ώρα).
Εάν το πρότζεκτ ξεκαθαρίσματος που έχετε κατά νου είναι μικρό ή απλό, μπορεί να θελήσετε να παραλείψετε τα παραπάνω βήματα – μπορεί να έχετε ήδη ξεκάθαρα μέσα σας το πρόβλημα, το επιθυμητό αποτέλεσμα και τους περιορισμούς που αντιμετωπίζετε. Η καταγραφή τους όμως θα σας δώσει μια επιπλέον διαύγεια, για να δημιουργήσετε ένα αποτελεσματικό σχέδιο δράσης.
Βήμα τέταρτο: αναθεωρήστε το όραμά σας
Έχοντας υπόψη τους περιορισμούς που εντοπίσατε και το πρόβλημα που θέλετε να λύσετε, επεξεργαστείτε εκ νέου το όραμά σας για το αποτέλεσμα που θέλετε να πετύχετε. Τι χρειάζεται να αλλάξει, με δεδομένους τους περιορισμούς σας, για να έχετε το ίδιο αποτέλεσμα; Πως ιεραρχούνται οι διάφορες εργασίες του ξεκαθαρίσματος, υπό το πρίσμα των περιορισμών; Για παράδειγμα, εάν στόχο είχατε να ξεκαθαρίσετε τη ντουλάπα σας ώστε να ντύνεστε κάθε πρωί εύκολα και χωρίς σκέψη για τη νέα σας δουλειά που αρχίζει σε έναν μήνα, αλλά έχετε ελάχιστο χρόνο ως τότε, τότε ίσως είναι σκόπιμο να επικεντρωθείτε στα ρούχα δουλειάς μόνο στον μήνα αυτό, και να ασχοληθείτε με τα υπόλοιπα ρούχα τον επόμενο μήνα. Εάν το μπάτζετ (ή ο χώρος σας) δεν σας επιτρέπει να αφιερώσετε μια ντουλάπα μόνο για τα ρούχα δουλειάς, σκεφτείτε πώς και πού θα αποθηκεύσετε προσωρινά τα υπόλοιπα ρούχα, μέχρι να έρθει η ώρα τους. Προσοχή όμως: μην αναβάλετε τις υπόλοιπες εργασίες για κάποια απροσδιόριστη μελλοντική στιγμή: αναδιατυπώστε το όραμά σας με την ίδια σαφήνεια που το κάνατε την πρώτη φορά – και σημειώστε το στο σημειωματάριό σας!
Βήμα πέμπτο: καθορίστε τις μεθόδους και τα κριτήριά σας
Υπάρχουν πολλές προσεγγίσεις για να κάνετε ξεκαθάρισμα, όλες δοκιμασμένες από δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους ανά τον κόσμο, με λιγότερο ή περισσότερο καλά αποτελέσματα, και πολλές από αυτές θα τις βρείτε και στις σελίδες αυτού εδώ του site. Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας της οποιασδήποτε μεθόδου είναι να ταιριάζει στον τρόπο που σκέφτεστε και λειτουργείτε, και στο αποτέλεσμα που θέλετε να πετύχετε (υπό τους περιορισμούς που έχετε). Μόνο έτσι θα μπορέσετε να την ακολουθήσετε ως το τέλος και να ολοκληρώσετε το πρότζεκτ σας. Αν για παράδειγμα θέλετε να ξεκαθαρίσετε την ντουλάπα σας και δεν έχετε περιορισμό χρόνου και χώρου, η μέθοδος με το κουτί ίσως να είναι ιδανική για εσάς, ενώ εάν στόχος είναι μια γκαρνταρόμπα για μια νέα δουλειά, ίσως σας βολέψει περισσότερο μια capsule wardrobe. Σημειώστε την μέθοδο που διαλέξατε στο σημειωματάριό σας μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία του ξεκαθαρίσματος. Στη συνέχεια, σκεφτείτε τα κριτήρια με τα οποία θα αποφασίζετε τι κρατάτε, ή τι θα πετάξετε και σημειώστε τα και αυτά.
Βήμα έκτο: σχεδιάστε τι θα κάνετε τα πράγματα που θα ξεφορτωθείτε
Αφιερώστε λόγο χρόνο στο να αποφασίσετε τι θα κάνετε τα πράγματα που θα ξεφορτωθείτε και σχεδιάστε το βήμα αυτό. Παρότι σε κάποιες επιχειρήσεις ξεκαθαρίσματος η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι απλή (πχ παλιά περιοδικά πάνε στην ανακύκλωση, ληγμένα καλλυντικά στα σκουπίδια), σε άλλες δεν είναι και τόσο, και η απάντηση μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά σας στο να αποφασίσετε να ξεφορτωθείτε κάτι: για παράδειγμα δυσκολότερα θα πετάξετε ή θα ανακυκλώσετε πολύ ακριβά ρούχα που όμως δεν ταιριάζουν στη ζωή σας πια, και ίσως μπείτε στον πειρασμό να τα κρατήσετε αν δεν ξέρετε τι να τα κάνετε. Αν πάλι υπάρχει το ενδεχόμενο να τα δωρίσετε σε ένα αγαπημένο πρόσωπο, ίσως τα αποχωριστείτε πιο εύκολα.
Το τι θα κάνετε τα πράγματα που θα ξεφορτωθείτε επηρεάζεται και από τους περιορισμούς που έχετε, οπότε σχεδιάστε το βήμα αυτό με ρεαλισμό: θα ήταν ωραίο να στήσετε ένα ebay shop και να πουλήσετε στον ψηλότερο πλειοδότη όλα τα μπιμπελό που κληρονομήσατε από τρεις γενιές θείες, έχετε όμως το χρόνο και τις γνώσεις για κάτι τέτοιο;
Διαβάστε εδώ περισσότερα για το τι μπορείτε να κάνετε τα πράγματα που θέλετε να ξεφορτωθείτε.
Βήμα έβδομο: κάντε έναν ρεαλιστικό χρονοπρογραμματισμό
Σκεφτείτε και αποφασίστε πόσο χρόνο, και πότε, θα αφιερώσετε στο ξεκαθάρισμα, με βάση τους περιορισμούς που έχετε, τη μέθοδο που επιλέξατε και το στόχο σας: μπορείτε να αφιερώσετε ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο για να φτιάξετε την γκαρνταρόμπα για τη νέα σας δουλειά ή έχετε μόνο μια ώρα την ημέρα, τρεις φορές την εβδομάδα; Και πόσο αντέχετε να δουλέψετε συνεχόμενα, χωρίς να κουραστείτε και να βαρεθείτε; διαφορετικοί άνθρωποι έχουν διαφορετικές αντοχές και ικανότητες συγκέντρωσης και δεν υπάρχει λόγος να πάτε ενάντια στη φύση σας και στους ρυθμούς σας – κάτι τέτοιο θα αυξήσει σημαντικά τις πιθανότητες να μην ολοκληρώσετε το πρότζεκτ σας.
Υπολογίστε και το χρόνο που θα χρειαστείτε για τις υπόλοιπες εργασίες, όπως το πακετάρισμα των πραγμάτων που θα ξεφορτωθείτε, την επισκευή των πραγμάτων που θα κρατήσετε και χρειάζονται επισκευή, την εύρεση σημείων ανακύκλωσης ή χαρίσματος, την μεταφορά τους εκεί κλπ.
Προσθέστε και αυτές τις πληροφορίες στις σημειώσεις σας για το ξεκαθάρισμα που σχεδιάζετε και κρατείστε χρόνο και στο ημερολόγιό σας, είτε αυτός είναι ένα τέταρτο την ημέρα, είτε τρία συνεχόμενα 12ωρα.
Βήμα όγδοο (και τελευταίο!): συγκεντρώστε τα εργαλεία που θα χρειαστείτε
Για τα περισσότερα πρότζεκτ εκκαθάρισης θα χρειαστείτε μερικά βασικά πράγματα, όπως σακούλες σκουπιδιών, δύο ή τρία κουτιά για την κατηγοριοποίηση των πραγμάτων, κολλητική ταινία και ετικέτες ή/και μαρκαδόρους για να σημειώνετε πάνω στις σακούλες. Δεν είναι καλή ιδέα να επενδύσετε σκέψη, χρόνο ή χρήμα σε αυτά (εκτός ελάχιστων περιπτώσεων): ό,τι έχετε ήδη διαθέσιμο θα βολέψει στις περισσότερες των περιπτώσεων, όμως καλό είναι να τα συγκεντρώσετε από πριν, ώστε να μην κόβετε τον ρυθμό σας για να βρείτε μια σακούλα όταν τη χρειαστείτε.
Αυτό ήταν! Συγχαρητήρια! Μετατρέψατε την επιθυμία σας για ξεκαθάρισμα σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό σχέδιο δράσης!
Καλό ξεκαθάρισμα!
η Ντικλατερού 🙂
Main image by Monstera Production via Pexels

